Akciótanulás – Action Learning

{row}

Az Akciótanulás olyan kis létszámú csoport (4-7 fő), aki a csoportfacilitátorral, coach-csal egy konkrét projekten, vagy mindenkinek saját témáján dolgozik. A csoport meghatározott időközönként (4-6 hetente) ül össze, 4-8 órára. A csoporttagok felváltva dolgoznak „témagazda”, majd „segítő” szerepkörben.  A segítők feladata, hogy a facilitátor által kínált eszközökkel támogassák az témagazdát céljainak, elakadásainak megértésében, majd azokra akciók kitalálásában és megvalósításában. A segítők kérdésekkel segítik az témagazdát, hogy az rálásson helyzetére, felfedezze cselekvési lehetőségeit, reflektáljon, újragondolhasson helyzeteket, megközelítéseket. A közös munka kihívó, támogató és konkrét akciókhoz vezet.  A csoport több alkalmon keresztül dolgozik együtt (4-8 alkalom, ½ évtől – 1 évig), így reális ideje van a változásra és a tanulásra. A facilitátor-csoportcoach feladata, hogy a csoportot támogassa céljának elérésében és biztonságos teret adjon a tanulásnak. Az Akciótanuló csoportban észrevétlenül „on-the-job” tanulnak a résztvevők:

  • indirekt vezetési technikákat (ne megmondják a választ, hanem a másikat ösztönözzék megoldáskeresésre)
  • aktív figyelmet, helyzetfeltárást, odafigyelést
  • hatásos kérdések megfogalmazását
  • empátiát
  • partneri tapasztalatmegosztást
  • visszajelzést
  • facilitálási és coachingtechnikákat
  • tudatosul saját tanulási, probléma-megoldási stílusuk.

A csapatban a közös problémamegoldással erősödik a bizalom és az egyének tudása közös kinccsé válik.

Tartalom

  • CultureLab – Kultúrafejlesztés
  • ChangeLab – változási akciótanulás
  • ActionLab – vezetőfejlesztő akciótanulás
  • ProjectLab – projekt akciótanulás
  • Co-Lab – együttműködésfejlesztő akciótanulás

 

Megvalósítási alternatíva

Az Akciótanulás hossza minimum ½ nap/ alkalom. A fejlődést erősíti, ha több alkalommal is megélhetik a közös tanulás élményét – akár éves fejlesztési folyamat is lehet. Az Akció tanulás során dolgozhatunk egy jól definiált kiscsoporttal, de akár több, párhuzamos kiscsoportokkal végzett munkát összehangolva és közös eseményeket teremtve egy nagyobb szervezeti egységben, akár teljes szervezetben is tudunk fejlesztő munkát végezni.

{/row}

Scroll to Top